söndag 29 september 2013

Min första damhockeymatch

För ett antal månader sedan drog Marie Lichtenstein och Clabbe Strömberg* igång en kampanj på twitter. Det var osäkert om AIK skulle ha tillräckligt med pengar för att spela i Riksserien. "Köp årskort" var budskapet vilket jag gjorde. 300 kr för en hel säsong. 300 kr betalar jag per match när jag ser fotboll om jag fördelar kostnaden för årskortet över 15 matcher. För 300 kr får jag en 1\3 tank med bensin. För 300 kr får jag 3 luncher. För 300 kr får jag.... ja, du förstår.

Jag hade fördomar om damhockey så när jag och sexåringen styrde mot Ritorp igår för att se hemmapremiären var jag osäker om det skulle bli så många fler matcher än denna. Jag var säker på att damhockey var tråkigt, långsamt tempo med dålig teknik. Som tur var hade sexåringen inte några fördomar för när jag frågade om hon vilje följa med på hockey svarade hon ja innan frågan var färdigställd.

I bilen på väg till Ritrop konstaterade hon att det var första gången hon skulle se damerna spela hockey. När jag berättade att det även var min första dammatch blev hon tyst. Efter några minuter sa hon att då börjar vi gå på tjejernas hockeymatcher samtidigt. Jag såg på henne att det betydde mycket. Hon är med från början. Det händer inte så ofta för yngsta barnet i en familj.

Under matchen hann vi diskutera flera av livets frågor. Hon undrade bland annat hur hon skulle bli när hon blev gammal. Hon var bestämd, hon ska bo hemma även när hon är gammal. Mellan diverse filosofiska diskussion försökte jag förklara vad utvisning och icing är för märkliga företeelser. Det gick bra. Tror jag.

Det var två nöjda åskådare som lämnade ishallen efter en säker 2-0 seger över Sundsvall. Vi kommer definitivt se fler matcher i Ritorp under vintern. För att komma tillbaka till mina fördomar så är dom nu utraderade. Jag skämdes lite när jag stod där och tittade på matchen. Det var roligt, gick fort och spelarna hade fantastisk teknik.

Tyvärr missade vi dagens match mot Leksand som AIK vann med 3-0.

Kämpa AIK!













* Mitt minne är kort då jag trodde det var Black_Boris som drog igång kampanjen. Dock så påminde han ofta och länge om vikten att köpa årskort. Mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar